Zoekveld

 
   
verenigingen wat doen we tijdschrijft de toorts wat is vrijzinnigheid lid worden links

 

 

Zedenleer

Niet-confessionele zedenleer is een schoolvak dat geprogrammeerd staat in het onderwijs dat ingericht is door de staat, steden en gemeenten en de provincie. Elke leerling heeft de keuze tussen onderricht in één van de erkende godsdiensten of zedenleer, gedurende 2 lesuren per week.

De lessen niet-confessionele zedenleer zijn voor de leerlingen een ontdekkingstocht naar zichzelf, de anderen en de wereld om hen heen. Ze leren vrij en zelfstandig denken en handelen op een vrijzinnig humanistische basis: zonder dogma's, via vrij onderzoek en door de mens en het geluk van de mens centraal te stellen.
Via allerlei werkvormen brengt men het belang bij van vrijheid van denken en leert men respectvol omgaan met anderen, waarbij men zich tracht in te leven in de gedachten en gevoelens van anderen, maar ook de eigen gedachten en gevoelens onderzoekt. Zedenleer is een morele vorming waar kinderen de kans krijgen om zelf te verkennen en exploreren.
De jongeren worden op weg gezet om te groeien tot fijne, autonoom denkende en handelende mensen. Mensen die zich met respect en verantwoordelijkheidszin, op een tolerante en rechtvaardige manier, willen engageren om mee te bouwen aan een humanere wereld.